woensdag 5 juni 2019

Vlierbloesem

Het is weer de tijd dat de vlierstruiken bloeien met prachtige schermen.


Als je niet te vroeg begint met plukken zijn de bloemetjes helemaal open en haal je er het meeste stuifmeel uit. Maandag was het nog lekker zonnig en dus ging ik op pad en nam plastic tasjes en een snoeischaar mee, zodat ik de struiken zo min mogelijk zou beschadigen.


Thuis gekomen de dikke stelen nog verder weg geknipt en de bloesem met citroenen in een pan gedaan. Er water bij gedaan zodat de bloesem er net onder staat en laten rusten.


Zie je mam? Je pannen worden nog steeds gebruikt.


Vandaag heb ik het verder verwerkt tot gelei en siroop.



Het ziet er prachtig uit en het ruikt in huis heerlijk naar vlierbloesem. Heel bijzonder dat de bloesem zo zoet is en de bessen straks bitter. Ook die ga ik plukken voor gelei en siroop
Morgen de etiketten en de doekjes erop en dan kunnen ze op de plank.

Tot de volgende keer
Groetjes
Vera

6 opmerkingen:

  1. Wat is dat leuk om zelf te oogsten en er dan wat lekkers van te maken.
    En zo heerlijk puur natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat geeft vast een heel rijk gevoel om die flesjes bij elkaar te zien! Enig om te doen, en straks lekker smullen.
    En die oude pan vind is super om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent weer druk bezig geweest, de gelei en siroop zien er prima uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk en lekkere gezonde vitaminen Vera
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Terwijl ik dit lees bedenk ik mij dat ik, volgens mij, nog nooit iets van de vlierbloesem heb geproefd. Toch eens proberen.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yummie ziet er goed uit en proeft vast ook heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en bedankt voor je reactie. Tot een volgende keer.