woensdag 31 juli 2019

De "fruit" tuin

Oh wat ben ik blij dat de hitte voorbij is. Ik ben een doener en geen zitter en met die hitte kun je weinig anders dan zitten, echt niets voor mij.

Ook voor de tuin is de hitte niets. Veel van wat ik dit jaar zaaide wilde niet opkomen of verpieterde.
Gelukkig zijn er ook nog planten die het wel willen doen.

De piramide voor de pompoenen die manlief maakte is inmiddels bijna niet meer zichtbaar.


En ook hangen de eerste pompoentjes er al aan. Dat wordt in het najaar en de winter weer smullen van soepen en jams.


 De 2 pruimenbomen hangen heel erg vol pruimen. Gelukkig zijn het 2 verschillende soorten en zijn ze niet tegelijk rijp.




De eerste hebben we inmiddels gegeten en ze zijn heerlijk.

Ook de snackkomkommers doen het prima. Ik zet alleen altijd te veel planten in de veronderstelling dat er wel wat dood zullen gaan (wat zelden tot nooit gebeurt), dus dat is weer dooreten met de komkommertjes. Als het er echt teveel worden ga ik ze inmaken en kunnen we er van de winter ook nog van genieten.


Datzelfde geldt voor de courgettes, maar daar heb ik geen foto van gemaakt.

Tot slot begint ook de vijgenboom weer vruchten te zetten


Die boom is een verhaal op zich. 
Toen we hem zetten ging hij dood (dachten we). Manlief zaagde hem kort boven de grond af met het idee, jammer maar helaas. Echter begon hij naast het stompje weer uit te lopen en is het inmiddels weer een flinke boom geworden, die we nu zelfs moeten gaan snoeien.
Ieder jaar komen er ook weer nieuwe stekken onder aan de stam. 


Deze halen we weg en zetten we in potten. Niet allemaal slaan ze aan, maar ik heb inmiddels 3 stekken staan die het heel goed doen.


Tot mijn verrassing beginnen 2 van de 3 planten ook al vijgen te zetten.


Ook nu zitten er weer een stuk of 6 stekken die we gaan potten om te zien of ze aan willen slaan. We kunnen er vast wel mensen blij mee maken tegen de tijd dat ze gaan groeien.

Tot de volgende keer
Groetjes
Vera

5 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke tuin heb je toch. Ga je ook nog pruimenjam maken en hoe gaat het met de stoofperen? Genoeg om ook jam te maken?
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het voor de planten die jij beschrijft juist een heel goed jaar is. Want deze houden allemaal van warmte. Wat een leuk verhaal van je vijgenboom. Ook die houdt wel van warmte, vandaar denk de vijgen. Leuk om het allemaal te zien groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend leuk dat jou tuin zo veel vruchten geeft!!
    Je hebt ook veel verstand van fruit bomen en hun verzoening volgens mij....
    Wij hebben 2 jaar geleden 2 appel en 2 peren boompjes geplant. Die staan er nu te staan, maar eigenlijk geen idee hoe nu verder, hihi.
    Ze geven voorzichtig kleine appeltjes en peerjes, maar die zijn niet te eten, te klein en geen smaak.
    Zo grappig als ik dan lees dat bijvoorbeeld jouw vijgen boom het gewoon doet een blijft geven, terwijl jullie dachten dat hij dood was.
    Veel plezier met je tuin en succes met het verwerken van alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat gaat supergoed! Mijn tuin heeft zich in een paar weken nog meer ontwikkeld tot een ware jungle, oeps

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, je bent niet de enige die blij is dat de extreme warmte voorbij is... Opeens blijken er toch veel mensen te zijn die het dit jaar durven te zeggen, viel me zo op de laatste tijd.
    Wat zijn jullie heerlijk bezig in de tuin! Ook al van die grote pruimen... zou het een goed pruimenjaar zijn?
    Gaaf dat die afgezaagde boom gewoon weer uitloopt, de natuur is soms lekker eigenwijs...
    En juist dat verrassende maakt een (moes)tuin of boomgaard zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezocht hebt en bedankt voor je reactie. Tot een volgende keer.